Forskning

Vi er opptatt av å bruke validert forskning som underlag for Connection Game. Her er et uttrekk.

Vi legger også til rette for egen forskning gjennom samarbeid med UiO.

Her er noe av forskningen vi bruker som underlag. Vi kan frigi hele listen ved ønske.

  1. Amy C. Edmondson — The Fearless Organization / Psychological Safety and Learning in Teams
    Psykologisk trygghet og teamlæring: når folk kan si fra om feil og ideer, øker læring, innovasjon og kvalitet. Praktiske grep: ram inn arbeid som læring, inviter innspill, og svar nysgjerrig for å redusere skyld og straff.

  2. Daniel Kahneman — Thinking, Fast and Slow
    To-system-modellen: rask, intuitiv System 1 og langsom, analytisk System 2. Oppsummerer heuristikker, bias og prospektteori. Store implikasjoner for beslutninger, risiko, atferdsøkonomi og politikkutforming.

  3. Richard M. Ryan og Edward L. Deci — Self-Determination Theory
    Med-gründer av SDT: motivasjon drives av autonomi, kompetanse og tilhørighet. Viser når ytre belønninger kan undergrave indre motivasjon, og hvordan kontekster fremmer læring, prestasjon og velvære i arbeid, utdanning og helse.

  4. William R. Miller — Motivational Interviewing
    Utviklet Motiverende intervju (MI), en klientsentrert, målrettet metode som styrker endringssnakk og reduserer motstand. Bred evidens i rusbehandling, livsstilsendring og helseatferd; fremmer empati, refleksjon og samarbeid.

  5. Philip M. Podsakoff — Organizational Citizenship Behaviors: A Critical Review
    Syntese av OCB: ekstra-rolle-atferd som hjelper organisasjonen utover formelle krav. Kartlegger forløpere, måleutfordringer og sammenhenger med prestasjon; avdekker felles metodebias og setter agenda for robust måling.

  6. James S. Coleman — Foundations of Social Theory
    Mikro-til-makro-forklaringer; formaliserer sosial kapital. Viser hvordan individers ressurser og relasjoner akkumuleres til kollektive utfall. Sterk påvirkning på sosiologi, utdanning og policyanalyse.

  7. Edwin A. Locke — A Theory of Goal Setting and Task Performance
    Målsettingsteori: spesifikke, krevende mål, forpliktelse, feedback og egen-effikasi driver prestasjon. Mekanismer: oppmerksomhet, innsats og utholdenhet. Stor innflytelse på ledelse, HR og prestasjonsdesign.

  8. Susan T. Fiske — Social Cognition (5. utg.)
    Autoritativ syntese av sosial kognisjon: hvordan vi oppfatter, tolker og kategoriserer andre. Dekker stereotyper, «warmth/competence», motivasjon og kontekst; bro mellom grunnforskning og anvendelser.

  9. George Loewenstein — Exotic Preferences
    Preferanser formet av følelser, fristelser, empati-gap og tidsinkonsistens. Viser hvordan affekt og kontekst styrer økonomiske valg utover klassisk rasjonalitet; viktig for atferdsøkonomi, helsevalg og politikk.

  10. John P. Meyer — Affective Commitment to the Organization
    Del av tredelt modell for organisasjonsforpliktelse (affektiv, normativ, kalkulerende). Viser koblinger til ytelse, fravær og turnover; praktiske grep: støtte, rettferdighet og verdifit bygger tilhørighet.

  11. James A. Russell — A Circumplex Model of Affect
    Sirkulær modell for affekt som organiserer følelser langs valens og aktivering. Har påvirket måling og teori om emosjoner på tvers av psykologi og nevrovitenskap.

  12. Dacher Keltner — The Power Paradox
    Binder følelsers rolle i makt, status og prososialitet; viser hvordan makt vinnes gjennom empati og samarbeid, men kan undergraves av ego og disinhibisjon. Relevans for ledelse og kultur.

  13. Barbara L. Fredrickson — Positivity / Broaden-and-Build Theory
    Teori om hvordan positive emosjoner utvider tanke-handlingsrepertoaret og bygger varige ressurser (relasjoner, motstandskraft). Impliserer intervensjoner i organisasjoner, helse og samfunn.